extra informatie

17/10/2016:
 AMSTERDAM – Als kinderen en jongeren verplicht een helm op de fiets dragen, kunnen een heleboel ongelukken worden voorkomen. Dat stelt TraumaNet AMC, het samenwerkingsverband van ziekenhuizen in de regio ten oosten en noordoosten van Amsterdam.

Het samenwerkingsverband wil de discussie over fietshelmen aanzwengelen. Met name voor kinderen tussen de 10 en 14 jaar is het verplichten van een helm erg belangrijk, stelt J. Goslings, traumachirurg en medisch hoofd van TraumaNet AMC.

''Dat is de kwetsbaarste groep. Ze nemen nog niet zo lang deel aan het verkeer en zijn vaak wat onzekerder.’’

Per jaar worden ongeveer 26.000 kinderen en jongeren op de spoedeisende hulp behandeld na een ongeluk met de fiets. In ongeveer een kwart van die gevallen is sprake van hoofdletsel.
Fietsersbond:
Een woordvoerder van de Fietsersbond laat aan NU.nl weten het idee “niet op voorhand te ondersteunen”.

“In het buitenland zie je dat er door zo’n verplichting minder wordt gefietst.” Bovendien wordt de bescherming door een fietshelm volgens de zegsvrouw overschat. “Bij aanrijding met een auto die harder rijdt dan dertig kilometer per uur helpt hij niets.”

Als concreet voorbeeld haalt de Fietsersbond Australië aan. Daar is de fietshelm verplicht en is het aantal fietsers sterk gedaald, terwijl er percentueel niet minder ongevallen gebeuren die tot hoofdletsel leiden.
Ongelukken
Goslings stelt dat diverse studies in het buitenland hebben aangetoond dat het aantal ongelukken met letsel met 60 tot 88 procent kan worden teruggebracht als het dragen van een fietshelm verplicht is.
“Overigens maak ik me geen enkele illusie dat jongeren tussen de 15 en 19 jaar massaal aan de helm gaan. Het ziet er niet zo hip en cool uit’’, aldus de traumachirurg.
www.nu.nl

17/10/2016
Fietshelm: voorkomen is beter dan genezen!

Fietsen, kletsen met vriendjes én nog op het verkeer letten ook! Voor kinderen is het soms knap lastig om veilig mee te doen aan het verkeer. Dikwijls gebeuren er ongelukken doordat de tas blijft hangen in het voorwiel of door een trapper die achter de stoeprand blijft steken. EHBO-afdelingen van ziekenhuizen behandelen jaarlijks ruim 4.500 kinderen met hoofdletsel.
Een goede helm
Let je erop dat je een helm altijd nieuw koopt. Bij een gebruikte helm weet je immers nooit of iemand ermee is gevallen. Bij een val wordt de zachte binnenkant ingedrukt. Dat zie je meestal niet aan de buitenkant, maar de helm kan dan geen stoten meer opvangen. Vervang de helm van jou of je kind daarom na een flinke val.

Fietshelm verplicht

In landen als Zweden en Spanje is het dragen van een fietshelm al verplicht voor mensen onder de 15 jaar. Ook tijdens het wielrennen, skaten en snowboarden is het dragen van een helm de normaalste zaak van de wereld. Logisch, want een fietshelm beschermt kinderen tegen ernstige verwondingen aan het hoofd of gezicht.
ANWB over fietshelmen (NL)
We zijn niet voor een verplichting omdat de fietsende Nederlander het gewoon niet gewend is om een helm te dragen. En als je het zou verplichten dan zou het gehandhaafd moeten worden. dat wil zeggen, de politie moet dan alle fietsers bekeuren die geen helm draagt. Dat is niet realistisch.

Wel zoeken we naar mogelijkheden om het vrijwillige gebruik van een fietshelm te stimuleren. Vooral zoeken we ideeën of maatregelen om het gebruik leuker te maken, door bijv leukere helmen te (laten) ontwikkelen, maar ook door het als normaal te gaan beschouwen dat helmen gebruikt worden. Ook extra aandacht om te leren defensief te fietsen door een valbreekcursus zou kunnen helpen. Of bij de verkoop van kinderfietsen automatisch een helm mee te leveren.

De trend om een helm te gaan dragen is overigens al te merken. Nog niet zolang geleden was het in Nederland ondenkbaar dat je met een helm fietste. Nu is dat absoluut niet meer zo bijzonder. Net als bij een bril of beugel dragen. Dat is nu stoer.

Wij zijn dus nu vóór het dragen van fietshelmen maar op basis van vrijwilligheid.
 Een slecht opgezette helm kan gevaarlijker zijn dan fietsen zonder helm!

  Zet direct een helm op bij jouw kind als je hem/haar leert fietsen
        Kies een helm met het keurmerk EN 1078 of EN 1080
        Stel de bandjes zo af dat de oren van je kind helemaal vrij zijn
        en zorg dat het zicht niet is belemmerd
        Trek de riempjes niet te strak aan: er moet een vinger tussen passen.
        Maar let op dat de sluiting niet over de kin weg kan schieten.
        Zet de helm recht op het hoofd van je kind
        Zorg ervoor dat de helm niet heen en weer kan schuiven op het hoofd van je kind
        De hoofdhuid moet bij het bewegen van de helm meebewegen
        Brildragers moeten bij het passen hun bril opzetten
        Liever geen spelden of paardenstaarten in de helm
        Koop een helm die past. Meet de omtrek van het hoofd ongeveer 2,5 cm boven de wenkbrauwen. De omtrek van het hoofd moet overeenkomen met de maat van de helm. Die kun je vinden aan de binnenkant.
        Een fietshelm is ook zinvol als de kinderen nog achterop de fiets zitten
        Een gecrashte helm is niet meer veilig. Koop na een val of ongeluk een nieuwe
        Vervang een helm na 5 jaar.

------------------------

17/09/2016
 Weg met de steunwieltjes, leer je kind fietsen met een loopfiets. Dat raadt de Vlaamse Stichting Verkeerskunde  ouders en scholen aan, met de lancering van een speciaal 'loopfietsbrevet'.

Stiekem de steunwieltjes van het fietsje van je kind halen, het nietsvermoedend op weg duwen en hópen dat het niet snel tegen de grond zal gaan: ­verleden tijd als het van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) afhangt. De stichting pleit ervoor om zijwieltjes massaal op te bergen nu onderzoek aantoont dat kinderen beter leren fietsen met een loopfietsje.

"Helaas weten nog maar heel weinig ouders dat en worden nog massaal zijwieltjes aangekocht. Wij raden het af", zegt Els Hendrickx van de VSV. Want de essentie van fietsen is nu eenmaal evenwicht leren houden. "Met een loopfiets leer je dat veel sneller. En het is ook een pak moeilijker dan het aanleren van de motorische vaardigheid van het trappen. Bovendien helpen loopfietsen ook beter bij de ontwikkeling van de stop-en stuurvaardigheden. Kinderen die goed kunnen 'loopfietsen', maken nadien vlotter de overgang naar een fiets met trappers."
Het laatste nieuws 16/09/2016





08/09/2016
De twee meest kwetsbare groepen van fietsers - de 16- tot 20-jarigen en de 65-plussers - dragen zelden tot nooit een fietshelm. Dat blijkt uit een enquête van mobiliteitsclub VAB bij zowat 2.000 mensen.
Vooral jonge kinderen dragen sneller een fietshelm, maar jong adolescenten haken massaal af, net als 65-plussers. VAB vraagt gerichte sensibilisering en acties voor de leeftijdsgroepen die slecht scoren in de ongevallenstatistieken.

In de leeftijdscategorie van 16- tot 20-jarigen draagt slechts 3 procent een fietshelm. Nochtans is deze leeftijdsgroep met 12 procent van de gewonde fietsers sterk oververtegenwoordigd in de ongevallenstatistieken. Van de 65-plussers draagt slechts 9 procent een fietshelm, al zit volgens VAB een alarmerend hoofdaandeel van 63 procent van de omgekomen fietsers in deze leeftijdscategorie.

Vooral jonge kinderen - ruim 80 procent in de leeftijdscategorie tot 10 jaar - dragen een fietshelm. Positief is ook dat een op de vijf 40- tot 49-jarigen een fietshelm draagt. “Vooral ouders met jonge kinderen geven op die manier het goede voorbeeld, maar ook dit kan natuurlijk nog veel beter”, aldus VAB.

Volgens de mobiliteitsclub speelt de school een zeer belangrijke rol, maar kennen de vele initiatieven die genomen worden in het lager onderwijs geen vervolg in het secundair onderwijs.
De Standaard 08.09.2016



09/12/2015
Verplicht een fietshelm voor kinderen tot 12 jaar.

Verplicht een fietshelm voor kinderen tot 12 jaar. Dat is het voorstel van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Over precies een week zal minister Jacqueline ­Galant (MR) dat voorstel bekijken tijdens de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid. “Internationaal onderzoek wijst uit dat fietsers minder hoofdletsels oplopen als ze een helm dragen. Kinderen tot 12 jaar zijn nog redelijk onervaren, en kunnen dus extra bescherming gebruiken”, zegt Karin Genoe van het BIVV. Toch zijn veel verkeersorganisaties tegen een verplichting. “Veel jongeren zetten de fietshelm nu al op. Daar is geen verplichting voor nodig”, zegt Wout Baert van Fietsberaad Vlaanderen. “Promoot het gebruik, maar verplicht het niet.” Ook de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) loopt niet warm voor het idee. “Een beperking tot 12 jaar geeft een fout signaal aan andere leeftijden. Als je 13 jaar bent, moet je die helm plots niet meer dragen. Dat is niet logisch.” 
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151208_02011775
artikel
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
09/12/2015 : 
De fietsersbond en de verplichting van de fietshelm : bizarre denkwijze.
 De Fietsersbond is tegen het verplicht dragen van een fietshelm voor kinderen tot 12 jaar. Dat voorstel van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) wordt over een week besproken tijdens de Staten-Generaal voor de Verkeersveiligheid.

De Fietsersbond haalt vooreerst het principe van "safety by numbers" naar voren. "Hoe meer fietsers er zijn, hoe minder ongevallen per gereden fietskilometer", zegt woordvoerder Roel De Cleen. "In landen zoals Nederland en Denemarken wordt er veel meer gefietst en is de verkeersveiligheid in het algemeen veel beter."

De Fietsersbond wijst erop dat bij het invoeren van een maatregel, er niet enkel naar één concreet effect gekeken mag worden. "Het is zo dat een helm beschermend werkt bij een ongeval, dat valt niet te ontkennen. Maar je moet als maatschappij naar het totale kosten en batenplaatje kijken. Er zijn studies die bewezen hebben dat de verplichte invoering, zoals in Australië, leidt tot een effectieve daling van het aantal fietsers. Kinderen, zeker oudere kinderen, gaan bijvoorbeeld liever een bus nemen dan fietsen met een helm op. Landen die heel open omgaan met helmgebruik, waar dus geen maatschappelijke druk is en het gebruik een vrije keuze blijft, daar wordt juist veel gefietst." De Fietsersbond wijst er voorts op dat minder fietsen ook leidt tot minder beweging en dus ook een verlies op vlak van volksgezondheid.

Wat de Fietsersbond wel wil, is een veiligere (fiets)omgeving. "Het aantal ongevallen zal niet dalen als de helm wordt ingevoerd. We krijgen er geen veiligere omgeving door. Het is juist daarop dat de overheid moet inzetten. Door enerzijds op infrastructuur te werken (veilige fietspaden en -kruispunten, autovrije en -luwe zones en fietssnelwegen voor langere afstanden) en anderzijds inzetten op rijgedrag." Fietsersbond pleit in dat laatste kader voor een hardere aanpak van verkeerscriminelen.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2551412/2015/12/09/Fietsersbond-tegen-verplichte-fietshelm-tot-12-jaar.dhtml
artikel
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VTM 10/2014
Dragen fietsers tot 16 jaar binnenkort verplicht een helm? Als het van neurochirurg Bart Depreitere van het UZ Leuven afhangt wel. De Fietsersbond is niet gewonnen voor het voorstel.

“Wanneer fietsers medische hulp nodig hebben, is dat bijna altijd voor een hoofd- en hersenletsel”, zegt professor Depreitere, die gespecialiseerd is in de behandeling van hoofdletsels bij fietsers. “Letsels met een handicap of overlijden tot gevolg zijn bijna altijd hersenletsels. De enige manier waarop fietsers zich hiertegen kunnen beschermen is door een helm te dragen.”

“Belangrijk is dat de helm het hele hoofd beschermt, maar vooral de kwetsbare slaapstreek boven de oren. Ook moet de helm zo rond mogelijk zijn”, zegt Depreitere. “Uitsteeksels versterken de draaibeweging wanneer de grond geraakt wordt. Die beweging is vaak nog schadelijker dan het eigenlijke contact met de grond.”
link naar videofragment VTM
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Moet de fietshelm verplicht worden voor kinderen?

Nieuws onder de loep

Een Vlaamse neurochirurg, gespecialiseerd in de behandeling van hoofdletsels bij kinderen, wil de fietshelm verplichten tot 16 jaar. De Fietsersbond is tegen en pleit voor betere fietspaden en voor meer controle op bestuurders met een onaangepast rijgedrag.

Waar komt dit nieuws vandaan?

Het voorstel komt van een neurochirurg die dagelijks geconfronteerd wordt met ernstige hoofdletsels bij fietsers. Daarbij viel het hem op dat de meest ernstige letsels zich voordoen bij fietsers die geen helm droegen. Vandaar zijn voorstel om het dragen van een fietshelm te verplichten.

Hoe moeten we dit nieuws interpreteren?

Studies op spoeddiensten tonen aan dat fietsers die bij een ongeval betrokken waren en geen helm droegen ernstigere letsels aan het hoofd hebben dan zij die wel een helm droegen. Een Cochrane review onderzocht het effect van het verplichten van het dragen van een fietshelm bij kinderen. De studies die erin aan bod komen hebben een aantal methodologische beperkingen. Voor de auteurs van de review lijkt het er op dat een verplichting leidt tot minder hoofdletsels.

Conclusie

Zware letsels bij fietsongevallen hebben niet alleen te maken met het al dan niet dragen van een fietshelm. Culturele en psychologisch factoren van de fietsers en andere weggebruikers spelen ook een rol. Fietshelmen blijken doeltreffend om hoofdletsels te voorkomen bij mensen die zelf overtuigd zijn van het nut ervan.

Bron: De Morgen

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

05/05/2014 BIVV: "Verplicht fietshelm bij kinderen"

De fietshelm is nog altijd niet echt populair bij kinderen. Uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) blijkt dat 1 op de 2 lagere schoolkinderen tussen 9 en 12 jaar oud nooit een fietshelm draagt. Daarom roept het BIVV op om de fietshelm te verplichten bij kinderen. http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.1958049

Een goede fietshelm voorkomt ernstige hoofdletsels.
Waarom?

Een fietshelm is in ons land (nog) niet verplicht. Dat is jammer, want
ongevallenstatistieken leren dat het hoofd heel kwetsbaar is als je valt met de
fiets. Hoe goed je (kind) kan fietsen, je kan niet alle valpartijen voorkomen.
Je kan op de fiets ook aangereden worden door een onvoorzichtige bestuurder.
Ernstige letsels kan je voorkomen door een helm te dragen. Door dit al van
jongs af aan te doen, maak je er een goede gewoonte van! Ook in de fietsstoel
zet je je kind best een helm op. Een fiets met kinderstoeltje is minder stabiel
dan een gewone fiets en valt dus ook makkelijker. Bij een val in het
kinderzitje haalt het hoofd van het kind een snelheid van ongeveer 20 km/uur.
Bovendien is het hoofdje van een kleuter erg kwetsbaar.

Hoe beschermt een helm?

Een goede fietshelm heeft een binnenschaal uit geëxpandeerd piepschuim.
Het is deze binnenschaal die tijdens een verkeersongeval de zwaarste klappen
incasseert. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat op deze manier belangrijke
trauma's in de hersenen voorkomen kunnen worden. De plastic bovenlaag beschermt
het schuim tegen beschadigingen en zorgt voor terugkaatsing van takken en
andere voorwerpen.

Wat is een goede helm?

Het comfort wordt bepaald door pasvorm, gewicht en ventilatie. Een goede
helm …


  • past precies! De juiste maat kun je meten door met een centimeter
    ongeveer 2 cm boven de wenkbrauwen de hoofdomtrek te meten. Zet de helm
    horizontaal op het hoofd en stel de bandjes af (er moet een vinger tussen
    passen) zodat de oren helemaal vrij staan. Vooral bij kinderen moeten de slapen
    goed bedekt zijn. Een kind kan een fietshelm dragen van zodra het hoofdje een
    omtrek heeft van 46 cm en het kind zelfstandig kan zitten. 

  • blijft goed op het hoofd staan en kan niet gemakkelijk van links naar
    rechts of van voren naar achteren geduwd worden. Hij zit niet te los, maar ook
    niet te strak. Neem dus de tijd om te passen.

  • ventileert goed. Oververhitting van het hoofd kan het reactievermogen
    vertragen.

Een helm wordt best koel en droog bewaard (vocht en warmte kunnen de
helm vervormen). Schoonmaken kan met een vochtige doek (geen agressieve
producten gebruiken). 

Na een val of ongeval is de helm niet meer bruikbaar. De klap die werd
opgevangen maakt de helm onherroepelijk stuk, ook als er aan de buitenzijde
geen zichtbare schade is. Om die reden schaf je best ook geen tweedehandshelmen
aan. Ook fietshelmen worden oud en verliezen hun bescherming. Ook al ben je
niet gevallen, vervang je een fietshelm toch om de drie tot vijf jaar.

Hippe helmen!

Een helm hoeft tegenwoordig niet meer saai of lelijk te zijn, Nutcase / Kiddimoto / Lazer / MET ... maakt coole helmen met toffe kleuren en hippe motieven. Zie " alle artikelen" op www.kinderhelmen.be .

Wist je dat…

… bij 38% van de ongevallen met de fiets het hoofd geraakt wordt? Bij
kinderen van 1 tot 5 jaar is dat zelfs 55%. Bij kinderen van 6 tot 10 jaar is
dat 48%. 

… verwondingen aan het hoofd de belangrijkste doodsoorzaak zijn bij
fietsongevallen?

… je dankzij het dragen van een helm het risico op hoofdletsel met 75%
vermindert? 

… het dragen van een helm in wielerwedstrijden wel verplicht is?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Veilig naar school-tips:

Jonger dan twaalf?

Trommel mama, papa, oma of opa op. Maar kinderen onder de twaalf jaar gaan best niet alleen met de fiets naar school. Dat zegt docent Verkeersveiligheid Stijn Daniel in Het Laatste Nieuws vandaag. Uit studies blijkt dat jonge kinderen moeilijke verkeerssituaties slecht inschatten. Ook afstanden correct beoordelen blijkt een kind niet goed te kunnen.

Vermijd wegenwerken

De fietsersbond waarschuwt ervoor: wegenwerken creëren vaak gevaarlijke omleidingen voor fietsers. Gisteren raakte nog een twaalfjarige jongen gewond op een plaats waar werken aan de gang waren.

Kort is niet gelijk aan veilig

Toegegeven, als u de kortste weg neemt, speelt de tijd in uw voordeel. Maar toch betekent dat niet meteen dat u de veiligste weg kiest. Verken alternatieven, waar minder verkeer is, of veel andere fietsers rijden. ‘Hoe meer auto’s gewend zijn aan fietsers, hoe beter ze zullen reageren’, meent de fietsersbond.

Maak oogcontact

Het is niet omdat u de auto gezien hebt, dat de bestuurder u ook gezien heeft. Zeker aan kruispunten kijkt u best even links en rechts om te zien of de andere u ook heeft opgemerkt.

Extra opletten voor: rotondes en vrachtwagens

Op rotondes vinden 27% meer fietsongevallen plaats dan op gewoon kruispunt. Opletten geblazen dus. Vrachtwagens en tractors zitten met een grote dode hoek. Zet u daarom bij verkeerslichten nooit naast een vrachtwagen, maar op de voorsorteerstrook voor fietsers.

Weg met iPod en mp3

Luister naar aankomende auto’s in plaats van naar de muziek in uw oren. Zo hoort u wat er op u afkomt. Een cruciale factor om het verkeer in te schatten.

www.veiligopdefiets.be 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Skihelmplicht Europa update 2014
Update skihelmplicht www.kinderhelmen.be

In de Alpenlanden is de discussie over het al dan niet verplicht stellen van een skihelm al jaren een “hot-issue”. Het aantal ongevallen op de piste met hoofdletsel is flink afgenomen door de komst van de skihelm. Ruim 90% van de kinderen draagt op dit moment al een helm. Zij groeien dus op met een skihelm en zullen deze waarschijnlijk wel blijven dragen, een goede ontwikkeling.

Eerste helmplicht in Italië

In Italië geldt al sinds 2005 een helmplicht voor kinderen t/m 14 jaar. Met de invoering van deze wet hebben de Italianen er ook meteen een flinke boete aangehangen. Ouders kunnen een boete krijgen tot maar liefst €150,- indien hun kind geen helm draagt tijdens het skiën of snowboarden. Sinds het seizoen 2009/2010 is het dragen van een helm ook in diverse Oostenrijkse deelstaten verplicht, echter hier werden tot op heden nog geen boetes voor uitgedeeld.


Hierbij een overzicht van de diverse wintersportlanden en de status van de skihelmplicht 2014:
Update skihelmplicht www.kinderhelmen.be

In de Alpenlanden is de discussie over het al dan niet verplicht stellen van een skihelm al jaren een “hot-issue”. Het aantal ongevallen op de piste met hoofdletsel is flink afgenomen door de komst van de skihelm. Ruim 90% van de kinderen draagt op dit moment al een helm. Zij groeien dus op met een skihelm en zullen deze waarschijnlijk wel blijven dragen, een goede ontwikkeling.

Eerste helmplicht in Italië

In Italië geldt al sinds 2005 een helmplicht voor kinderen t/m 14 jaar. Met de invoering van deze wet hebben de Italianen er ook meteen een flinke boete aangehangen. Ouders kunnen een boete krijgen tot maar liefst €150,- indien hun kind geen helm draagt tijdens het skiën of snowboarden. Sinds het seizoen 2009/2010 is het dragen van een helm ook in diverse Oostenrijkse deelstaten verplicht, echter hier werden tot op heden nog geen boetes voor uitgedeeld.
 
De skihelm is  volgens de wet (nog) niet verplicht in bepaalde delen van Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk en Tsjechië. In Oostenrijk levert dit behoorlijke discussies op, waarom de ene deelstaat wel en de andere niet? De deelstaten mogen zelf beslissen of zij overgaan tot helmplicht. Het is te verwachten dat ook Tirol binnenkort “om” gaat. In Vorarlberg zijn ze zelfs nog een stapje verder verwijderd van de skihelmplicht, omdat ze daar nog aan het discussiëren zijn of de beslissing van een skihelmplicht überhaupt wel bij de deelstaat zou moeten liggen.
Geen plicht, toch een helm

Het spreekt voor zich dat het verstandig is om je kind altijd een helm op te doen als hij of zij gaat skiën. Houd er rekening mee dat ook in gebieden waar een helm niet verplicht is, de skischool wel kan verplichten dat de kindjes een helm moeten dragen tijden de skiles. Het is aan te raden dit vooraf vast te informeren bij de skischool, zodat je geen verassingen hebt op de eerste dag. Let altijd op de CE-markering, zodat je zeker weet dat je een goedgekeurde helm hebt.  http://www.kinderhelmen.be/webshop/60335-SKIHELMEN

 
Zoals je in bovenstaande tabel kunt lezen is de skihelm volgens de wet (nog) niet verplicht in bepaalde delen van Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk en Tsjechië. In Oostenrijk levert dit behoorlijke discussies op, waarom de ene deelstaat wel en de andere niet? De deelstaten mogen zelf beslissen of zij overgaan tot helmplicht. Het is te verwachten dat ook Tirol binnenkort “om” gaat. In Vorarlberg zijn ze zelfs nog een stapje verder verwijderd van de skihelmplicht, omdat ze daar nog aan het discussiëren zijn of de beslissing van een skihelmplicht überhaupt wel bij de deelstaat zou moeten liggen.
Geen plicht, toch een helm

Het spreekt voor zich dat het verstandig is om je kind altijd een helm op te doen als hij of zij gaat skiën. Houd er rekening mee dat ook in gebieden waar een helm niet verplicht is, de skischool wel kan verplichten dat de kindjes een helm moeten dragen tijden de skiles. Het is aan te raden dit vooraf vast te informeren bij de skischool, zodat je geen verassingen hebt op de eerste dag. Let altijd op de CE-markering, zodat je zeker weet dat je een goedgekeurde helm hebt.  http://www.kinderhelmen.be/webshop/60335-SKIHELMEN

 
Waar_is_de_skihelm_verplicht.pdf
 
Waar is een skihelm verplicht?
In Oostenrijk is vanaf 2009 een skihelm verplicht voor kinderen onder de 15 jaar. Er zullen tot2012 geen boetes worden gegeven maar kinderen mogen niet skiën zonder skihelm.
Ouders zijn verantwoordelijk voor het dragen van een skihelm voor hun kinderen. Ook in Italië is een skihelm verplicht voor kinderen tot 14 jaar.
Verder zijn in veel funparken skihelmen verplicht,ook in Nederland.
In een poll van Radio1 antwoordde onlangs 61 % dat een skihelm verplicht gesteld zou moeten worden, tegen 31 % tegen.
In de VS en Canada is het dragen van een skihelm niet overal verplicht maar al wel veel meer ingeburgerd. Na het dodelijk ongeluk van actrice Natasha Richardson is er wel een discussie gaande om een skihelm te verplichten. Dezelfde discussie is opgelaaid na het zware ongeluk van Dieter Althaus, gouverneur van de Duitse deelstaat Thüringen. De botsing met een andere skiër werd de ander fataal. Zij droeg geen skihelm.
Verwachting is dan ook dat in steeds meerlanden en voor meer leeftijden ofwel op specifieke pistes een skihelm binnen afzienbare tijd verplichte kost wordt.
 Oostenrijk is waarschijnlijk de eerste; afgelopen seizoen zijn er bij skiongelukken 30 mensen om het leven gekomen, waarvan de meeste geen skihelm droegen.
We kunnen met zijn allen een voorbeeld nemen aan de VS. In de VS is sinds 2010 het gebruik van skihelmen met 12 % toegenomen. In 2011 droeg 48 % (dus bijna de helft!) van de skiers een skihelm. In 2002/2003 droeg nog slechts 25% een skihelm.
Het onderzoek, dat is gedaan onder meer 130.000 skiërs en snowboarders, toont aan dat in de VS:
-77 % van de kinderen onder de 9 jaar een skihelm draagt 
-66 % van de kinderen tussen de 10 en 14 een skihelm draagt 
 -63 % van de volwassenen boven de 65 jaar een skihelm draagt 
-Slechts 32 % van de skiërs tussen de 18 en 24 draagt een skihelm, maar dit percentage groeit snel.
-------------------------------------------------------------------
 welke_fietshelm_kiezen.pdf
Volgens de Nederlandse Stichting Consument en Veiligheid kunnen veel hoofd- en hersenletsels bij fietsers voorkomen worden door het dragen van een fietshelm.
Een fietshelm vangt de eerste klap op en dempt de schok.
Vooral voor kinderen beneden 10 jaar wordt het dragen van een fietshelm ten zeerste aangeraden.  Jonge fietsers zijn een erg kwetsbare groep. Het hoofd wordt in 38 procent van de ongevallen geraakt. Maar voor kinderen van 1tot 5 jaar ligt dit cijfer hoger: 55 procent. Voor kinderen tussen 5 en 10 is de kans 48 procent.
Verwondingen aan het hoofd zijn de belangrijkste doodsoorzaak bij fietsongevallen. In negen op tien dodelijke ongevallen met fietsers is een hersenletsel de doodsoorzaak.
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) schat dat het gebruik van een goed passende en goed gedragen fietshelm het risico op hoofdletsel met 10 tot 20% vermindert.
Voorwaarde is wel dat om een goede helm gaat en dat de kinderen de helm goed dragen.
Een slecht opgezette helm kan gevaarlijker zijn dan fietsen zonder helm.
Een fietshelm is ook zinvol als de kinderen nog bij u achterop de fiets zitten
Welke helm kiezen?
Gebruiktips
 
• In de helm moeten een CE-markering en het nummer van de Europese norm staan (EN 1078 of EN 1080 voor kinderhelmen).
Koop altijd een nieuwe helm. Bij een gebruikte helm weet u immers nooit of iemand ermee is gevallen. Bij een val wordt de zachte binnenkant ingedrukt. Dat ziet u meestal niet aan de buitenkant, maar de helm kan dan geen stoten meer opvangen. Vervang de helm van uw kind daarom na een flinke val.
• Meet de omtrek van het hoofd ongeveer 2,5 cm boven de wenkbrauwen. De omtrek van het hoofd moet overeenkomen met de maat van de helm. Die kunt u vinden aan de binnenkant. De maat van de meeste fietshelmen varieert tussen de 47 en 58 cm. Met behulp van een verstelbare band aan de binnenkant kan de helm op maat gemaakt worden.
• De helm moet als een tweede huid op het hoofd zitten.
• Een helm moet niet alleen de bovenkant van het hoofd, maar ook de slaap en voor- en achterkant van het kinderhoofd beschermen.
• Let erop dat de bandjes, als ze zijn vastgezet, stevig zitten, maar niet knellen.
• Een helm mag het gehoor en/of het zicht niet belemmeren.
• Een helm moet goed ventileren.
 
 
• Liever geen spelden of paardenstaarten in de helm
• Zet de helm recht op het hoofd van uw kind; de voorkant ongeveer 2,5 cm boven de wenkbrauwen en laat de helm niet naar achteren leunen.
• Stel de bandjes zo af dat de oren van uw kind helemaal vrij zijn en zorg dat het zicht niet is belemmerd. Trek de riempjes niet te strak aan: er moet een vinger tussen passen. Maar let op dat de sluiting niet over de kin weg kan schieten.
• Het voorste bandje moet zo verticaal mogelijk lopen. Het achterste bandje moet bij het voorste bandje samenkomen onder het oor, niet over de oren.
• De sluiting moet onder de kin zitten en niet op het bot.
• Probeer de helm te bewegen op het hoofd en kijk of er niet te veel speling is.
• Vervang een helm na vijf jaar of direct nadat uw kind er een flinke smak mee heeft gemaakt.
-----------------------------------------------------------------------
fietshelmplicht.pdf 
Fietshelmplicht
In Europa is het dragen van een fietshelm op dit moment verplicht in Finland (iedereen overal), Spanje (buiten de bebouwde kom), Tsjechië (kinderen < 16 jaar), IJsland (kinderen < 15 jaar) en Zweden (kinderen < 15 jaar).
In Oostenrijk is op 31 mei 2011 een helmplicht voor kinderen tot 10 jaar ingevoerd, maar zonder sancties op niet-dragen.
Buiten Europa is het dragen van een fietshelm verplicht in Australië, in Nieuw-Zeeland, in twintig van de Verenigde Staten en in een aantal provincies in Canada. Ook in die landen gaat het meestal om een verplichting voor kinderen en jongeren. In verschillende andere (Europese) landen wordt het helmgebruik gestimuleerd.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
factsheet_fietshelmen_2011.pdf 
Samenvatting
Van de fietsers die na een verkeersongeval met ernstig letsel in een ziekenhuis worden opgenomen heeft een derde hoofd- of hersenletsel als diagnose. Ongeveer driekwart van dit hoofd-/hersenletsel bij fietsers ontstaat bij ongevallen waarbij geen gemotoriseerd verkeer betrokken is; van de jonge kinderen met hoofd-/hersenletsel lopen zelfs negen op de tien dit letsel op in een ongeval zonder botsing met een motorvoertuig. Voor het merendeel gaat het dan om enkelvoudige fietsongevallen. Het is mogelijk om de ernst van het hoofd- en hersenletsel te beperken met een fietshelm. Volgens de meest recente en beste schatting neemt de kansverhouding tussen wel of geen hoofdletsel met 42% af wanneer op de juiste manier een goede fietshelm gedragen wordt; de kansverhouding tussen wel of geen hersenletsel neemt dan met 53% af. Buitenlands onderzoek laat zien dat het fietsgebruik soms afneemt, zeker in de eerste paar jaren, na de invoering van de helmplicht. Effecten op de langere termijn zijn niet bekend, evenmin als de betekenis van deze uitkomsten voor de Nederlandse situatie.
Achtergrond en inhoud
In Nederland is het gebruik van de fiets zeer populair, onder andere voor woon-werkverkeer, winkelen, vervoer van kinderen en recreatie. Fietsen kan echter ook tot letsel leiden, waaronder vaak ernstig hoofd- en hersenletsel. De fietshelm is bedoeld om de kans op dat type letsel te verkleinen. Over het algemeen dragen Nederlandse fietsers geen helm. Als er al een helm wordt gedragen, dan is dit meestal door recreatieve fietsers, mountainbikers en jonge kinderen. Er is in Nederland ook geen maatschappelijk draagvlak voor een verplichtstelling van de fietshelm (Kemler et al., 2009). De fietshelm kent wereldwijd voor- en tegenstanders. Een deel van de discussie bestaat rondom het bewijs voor de beschermende werking van de fietshelm. Een ander deel draait om de mogelijkheid dat een fietshelm leidt tot minder fietsgebruik. Het derde deel van de discussie, ten slotte, gaat over de vraag of promotie van helmgebruik de beste manier is om de veiligheid van fietsers te verhogen. Volgens sommigen verdient vooral het voorkómen van fietsongevallen serieuze aandacht en niet zozeer de reductie van letsel nadat er al een ongeval heeft plaatsgevonden. Deze factsheet beoogt de wetenschappelijk feiten over fietshelmen op een rijtje te zetten. Meer algemene informatie over de veiligheid van fietsers en mogelijke maatregelen is te vinden in de SWOV-factsheet ....
 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fietshelm verplicht voor kinderen
Ga je binnenkort met je kinderen fietsen in Oostenrijk? Vergeet dan niet een fietshelm mee te nemen!
Enkele tips voor het kiezen van de juiste fietshelm:
Kies een helm met een CE-label.
Kies een helm in de juiste maat. Dit kan je nagaan door je kind de helm op te laten zetten en te laten
schudden met het hoofd. De helm mag niet bewegen.
Draag de helm op de juiste manier: recht op het hoofd, niet naar voor of naar achter gezakt.
Koop een nieuwe helm bij beschadiging.
Zorg ervoor dat je kind de helm systematisch opzet (een helm in een mooi, fel kleurtje kan daarbij
wonderen doen).
Helmplicht
Sinds 31 mei 2011 is het in Oostenrijk verplicht voor kinderen tot en met 12 jaar om een fietshelm te dragen.
Wat betekent dat voor jou?
Vergeet voor een fietsvakantie in Oostenrijk met je kinderen zeker niet de fietshelm(en) in te pakken!
Het dragen van een fietshelm is dan wel niet verplicht voor volwassenen, het is in ieder geval sterk aan te raden.
Zeker als je weet, dat de grootste doodsoorzaak bij valpartijen met de fiets, hoofd- of hersenletsels zijn. Hetdragen van een fietshelm vermindert de kans op hersenletsels trouwens met 85%. Neem dus het zekere voor hetonzekere en draag net zoals je kinderen een fietshelm tijdens je fietsvakantie in Oostenrijk. Veiligheid voor alles!
Austria.info

o 27/02/2014 - 16:16 Belga Professor Bart Depreitere, neurochirurg aan het UZ Leuven gespecialiseerd in de behandeling van hoofdletsels bij fietsers, pleit ervoor om fietsers tot 16 jaar verplicht een fietshelm te laten dragen. 

"Een fietser heeft nauwelijks bescherming en zal wanneer hij een zekere snelheid heeft nagenoeg altijd op zijn hoofd terechtkomen. Als fietsers na een ongeval medische hulp nodig hebben, is dat nagenoeg steeds vanwege een hoofd- en hersenletsel. Ernstige letsels met een handicap of overlijden tot gevolg zijn bijna altijd hersenletsels. Het dragen van een fietshelm is het enige middel waarmee men zich hiertegen kan beschermen", aldus de neurochirurg.

"In een aantal gevallen zijn fietshelmen weliswaar voor verbetering vatbaar, maar ze bieden allemaal een zekere bescherming. Belangrijk is dat de helm het hele hoofd beschermt en zeker de kwetsbare slaapstreek boven de oren. Daarnaast moet de helm zo rond mogelijk zijn, zonder uitsteeksels want deze versterken in contact met de grond de draaibeweging van het hoofd. Het is vaak niet het directe contact met de grond dat de grootste hersenschade veroorzaakt, maar wel de draaibeweging die hiermee gepaard gaat", voegt hij toe.

"Als we tot een verplichting overgaan om de helm te dragen, zou ik hiervoor de groep tot 16 jaar selecteren. Jongeren zijn in de lagere school makkelijk te overtuigen om een helm te dragen, onder meer wegens d